MADONNA „EROTICA“

Kad se izgovori Madonna i Erotika pomisli se na njene mnogobrojne spotove i snimke s turneja. Oni koji bolje poznaju karijeru ove muzičke superzvezde znaju da se misli na naslovnu numeru i spot za pesmu „Erotica“, s istoimenog albuma iz 1992. godine ( peti studijski album, izdanje Maveric records). Spot za pesmu „Erotica“ režirao je fotograf Fabien Baron inspirisan radovima Endi Worhola. Baron je dizajnirao i njenu knjigu „Sex“, a fotografije u knjizi je uradio modni fotograf Stiven Mejsel.
Album „Erotica“ poigrava se temama koje srećemo još kod Frojda- Eros i Tanatos. Hrabro, provokativno Madonna istupa s temama kojima se do tad muzička industrija okupljena oko MTV nije bavila.


S jednim spotom izazvala je više osude i pažnje javnosti nego mnogi konceptualni umetnici i performeri za celu svoju karijeru.
Možda se civiklizacija i kreće od konzervativnosti i tabua ka oslobađanju od istih do ponovnog konzervativizma, kao u nekom krugu.
Na albumu Madonna peva tako da se izražava kroz svoj alterego Ditu, i peva o seksualnosti i erotici. Mnogi su mislili da je reč o ličnoj ispovesti, a ne o alteregu. Madonna je bila inspirisana s dvoje svojih prijatelja koji su preminuli od AIDS-a.U samom spotu „Erotica“ prikazane su scene iz njene knjige „Sex“. Madonna u spotu glumi dominu sa bičem i zlatnim zubom. MTV je puštao muzički spot za ovu numeru posle ponoći ( što se desilo i 1990. godine sa Madonninim spotom „ Justify my love“ ).
Sam spot bez obzira na sadržinu izuzetno je umetničko delo,u smislu kamere, fotografije, boja. Preovlađuje crno bela tehnika koja na momente prelazi u vintage izgled fotografije. Sama Madonna je obučena kao domina, a mnoge scene predstavljaju sadomazohističke radnje. Poigrava se i temama fetišizma, homoseksualnosti, nagosti i seksualnosti na javnim mestima.
Kritičari su tad govorili da je Madonna otišla predaleko, da je suviše eksplicitnih scena seksa i da je završila sa svojom karijerom.
Danas se album „Erotica“ i knjiga „Sex“ smatraju izuzetno značajnim i kreativnim delima u Madonninoj muzičkoj karijeri. Izdanje ovog albuma je pratila i Madonnina turneja „Girlie show World tour“.


U današnje vreme multimedija, interneta, reality show programa ništa više nije kontroverzno, šokantno, nedozvoljeno. Madonnin album i knjiga su fikcija, a ne dnevnik stvarnih događaja. Pesma i spot „Erotica“ su se u SAD pojavili 1992. godine na vrhuncu AIDS epidemije i posledica iste, kad se cela nacija preispituje o seksualnosti, o tabuima, o prihvatljivom i neprihvatljivom ponašanju.
U današnje vreme možemo videti kontroverzne filmove poput „Elle“ ( režisera Pol Verhovena, nominovan za Oscara ) ili Nimfomanke ( režisera Lars von Triera, s 14 nagrada i 28 nominacija) u kojima ima krajnje opscenih scena, ali treba imati u vidu da je ovaj Madonnin spot nastao 25. godina pre ovih filmova. Takođe treba imati u vidu da je muzički spot kratka multimedijalna forma, ali je Madonna uspela i s tako kratkom formom da šokira kritičare.

Prim.dr Maja Radanović
Specijalista medicine rada, Praktičar Transakcione analize

( Rad sa Petog simpozijuma Medicina u umetnosti, sesija Seksualnost, dostupan u zborniku sažetaka ovog simpozijuma na linku http://www.tmg.org.rs/v43-suppl-0200.htm )

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *